מה עושים כשיש אחים גדולים שעדיין לא התחתנו

מה עושים כשיש אחים גדולים שעדיין לא התחתנו
בדבר זה ישנם שתי גישות בין גדולי ישראל. יש שנוקטים שיש רק לבקש מראש מחילה מהאח הגדול, ולהתחתן. וכן לדאוג לשידוך לאח המבוגר יותר. ויש הנוקטים שבכדי שהאח המבוגר לא יפגע, יש להמתין לו (עיין באורך בספר שלמי שמחה עמוד י שהביא דעות הפוסקים בזה). גם לפי גישה זו, יש להמתין תקופה מוגבלת. אך כשמגיע לגיל מתבגר, בלית ברירה, יבקש ממנו מחילה, ויתחתן.
ומכל מקום דעת רוב גדולי ישראל שדי לבקש מהמבוגר מחילה, ולהתחתן לפניו (כן דעת בעל האגרות משה, ודעת הגרש"ז אויערבך ודעת הגרי"ש אלישיב, וכן דעת מרן הגרע"י שליט"א, מעין אומר חלק יא פרק ג סימן י. וז"ל האגרות משה אבן העזר חלק ב סימן א: והנה פשוט לענ"ד דאף לכתחילה יכול אח צעיר לישא אשה אף שאחיו הגדול לא נזדמן לו עדיין אשה לישאנה, כי הרי הוא מחויב לישא אשה ואיך שייך שלא יקיים חיובו בשביל שאחיו הגדול לא מקיים).
הגרש"ז אויערבך זצ"ל רגיל היה לומר שנכון שבמדה שמציעים לבת הצעירה שידוך הגון, הרי שיש להשתדל לשדך את הבת הצעירה אף בטרם נמצא שידוך לבת הבכירה, כי במקרים רבים הדבר מסייע בסופו שגם האחות הבכירה תמצא את שידוכה.
והרב זצ"ל אמר על זה משל כי בבתים הישנים היו בנויים חלונות קטנים למעלה מעל הדלת אחד מול השני, כדי שיכנס לבית משב רוח ואויר טוב לתוך הבית. לפעמים האויר היה גורם לטריקת הדלת. ואם המפתח לא היה בנמצא היו מקפיצים ילד קטן דרך החלון הנ"ל, שיכנס פנימה ויפתח את הדלת מבפנים.
כך הדבר בנישואי אחות צעירה לפני הבכירה, שנפתחים 'מנעולים' שונים שמנעו עד כה את נישואי אחותה הגדולה (שלמי שמחה עמוד יג).

מעשה באב שהיו לו שבעה ילדים שהגיעו לפרקם, והאחות המבוגרת מכולם עדיין לא התחתנה. בצר לו פנה למרן הגרי"ש אלישיב זצ"ל שינחה אותו כיצד ינהג כעת שנמצא שידוך לאחות השניה. השיב הרב שתתחתן וב"ה תפתח את המזל לשאר האחים וכך היה. הבת התחתנה ולאחר מכן בזה אחר זה התחתנו שאר האחים.
ישנם מקרים רבים, שאחות אחת מתחתנת. וקרובי משפחת בעלה ממליצים על חתן לאחות השניה, מכיון שמכירים את המשפחה ואת הבחורה. וכן הלאה בזכות החתן השני מגיע שידוך לאחות השלישית...
ועל כיוצא בזה אומרים העולם משל למה הדבר דומה. לאוצר הנמצא בשק סגור שאף אחד לא מצליח לפתוח אותו. בא אחד ופותח את השק, ואז כולם נהנים מהאוצר.
והנמשל הוא שהמזל של השידוכים במשפחה נמצא טמון, אח או אחות אחת מתחתנים ופותחים את המזל לכל המשפחה.

הנהגה נכונה לאח או אחות מבוגרים לומר בכל לב לאח הצעיר שמוחל לו בכל לב ושמח בשמחתו אם ימצא שידוך בקרוב וכיוצ"ב, ובזכות זה גם להם יבוא השידוך בע"ה.