האם צריך השתדלות בשידוכים?

שנינו בגמרא (מועד קטן יח:) מן התורה ומן הנביאים ומן הכתובים מה' אשה לאיש.
דכתיב: "ויען לבן ובתואל ויאמרו מה' יצא הדבר" (בראשית כד). וכן בשמשון: "ואביו ואמו לא ידעו כי מה' היא" (שופטים יד). וכן: "בָּית והון נחלת אבות ומה אשה משכָּלת" (משלי יט).
וכן אמרו חז"ל אמר רב יהודה אמר רב "ארבעים יום קודם יצירת הולד בת קול יוצאת ואומרת בת פלוני לפלוני" (מסכת סוטה ב.).
ואם כן, מאחר שמה' אשה לאיש, לכאורה לא צריך לעשות שום השתדלות בכדי למצוא את בן/בת הזוג.
אלא שמסביר בספר פלא יועץ (בערך זיווג), שישנם ג' סוגי גזרות, יש שגזרו שתהיה לו בכל אופן אשה טובה, ויש שגזרו שתהיה לו אשה רעה, ויש שגזרו שיקבל את בת זוגו לפי רוב תפילותיו ורוב השתדלותו המעשית. ויש לחוש שמא הוא מהכת השלישית, ולכן צריך לעשות השתדלות. עכ"ל.
הגרש"ז אויערבך זצ"ל היה אומר "שמה שנכתב בשם הגר"א זצ"ל שאין להשתדל בענין שידוכין. אין הכונה שלא להשתדל כלל, רק ישתדל פחות ממה שמשתדל בשאר צרכיו". ע"כ.
נמצא שלכל הדעות יש לעשות השתדלות מעשית, שכך גזרה חכמתו יתברך שבכל דבר צריכים לעשות השתדלות, ובפרט במצוות, והקב"ה עושה את השאר (בספר שלמי שמחה עמוד ד הביא דברי הגרש"ז אויערבך זצ"ל הנ"ל. דברי הגר"א הם בספר "יהל אור" בביאור ההיכלות פרשת פיקודי היכל ו. וז"ל שם: יש לבטוח בזה על ה' כמו שהובא במועד קטן דף יח:. מן התורה, מן הנביאים, מן הכתובים, מה' אשה לאיש. וכמו שכתוב: אם ה' לא יבנה בית, שוא עמלו בוניו בו, שהוא הזיווג שנקרא בנין בית, כידוע. ואמר ה' כו' ששוא הוא עסק בני אדם בענין הזיווג, שהכל הוא מאת ה' וזה שכתוב אף הבל בני אדם, כזב בני איש).
ולאחר כל ההשתדלויות ברור שהכל תלוי בסיעתא דשמיא, ושהכל משמים.
ולכן פעמים שמחפשים שידוך בסגנון מסוים, ובדיעבד מתחתנים עם סגנון אחר בתכלית. ואף שיתכן שהנתונים הסביבתיים, אינם נראים כחיוביים, עם כל זאת, החתן או הכלה מוצלחים ביותר.
ומעין זה רואים אצל האבות והאימהות הקדושים, שהיו ענקי הרוח, למרות שהסביבה שלהם, לא היתה חיובית. ואם היו מציעים לנו שידוכים עם רקע כעין שלהם, רבים מאיתנו היו דוחים אותם על הסף. ואילו האבות התחתנו ויצא מהם כל עם ישראל:
כגון אברהם אבינו, שאביו היה תרח, שהיה עובד עבודה זרה. ואף שיצחק אבינו היה עולה תמימה, אך היה לו אח ערבי, ישמעאל. והתחתן עם רבקה אמנו, וזאת למרות שלבן הארמי היה אחיה. וכן יצא ממנה יעקב אבינו אף שרוב האחים יוצאים כאחי האם. ואחיו עשו, היה בעל עברות שעבר על ג' עברות ביום פטירת יצחק אבינו. ולמרות שלבן הארמי היה רמאי גדול, יעקב אבינו התחתן עם בנותיו, לאה ורחל אמנו. ולמרות שהוריו של משה רבינו, היו גרושים (לשם שמים) עם כל זאת זכו לבן כמשה רבינו, האיש העניו מכל אדם. וכן הנחיל לנו את התורה למרות שהיה כבד פה וכבד לשון. וכן למרות שרות היתה גיורת, יצא ממנה נעים זמירות ישראל, דוד המלך.

וזה שאמרו חז"ל "מה' אשה לאיש", והוא מפלאות הקב"ה.