שאלה. המשפחה של הבחורה לא מרוצה הסגנון של משפחת הבחור

שאלה. המשפחה של הבחורה לא מרוצה הסגנון של משפחת הבחור. גילו שמעורבים דברים פליליים, הקשורים לדודים של הבחור. האם צריך לשפוט את הבחור על פי מעשים חמורים של המשפחה, או להתייחס אך ורק אל הבחור עצמו ואל מעשיו? וגם לא אוהבים את סגנון המשפחה מטעמים עדתיים, כיון שהם לא משכילים ומתורבתים לדעתם. האם צריך לשמוע בעצתם?
תשובה. אם רק הסגנון של המשפחות שונה, אפשר להתגבר על כך, ולדעת שסוף סוף לא מתחתנים עם משפחה אלא עם בעל (אא"כ מדובר בדבר קיצוני שאם זה לא ממש שידוך טוב כדאי להתחשב בנקודה זו).
אך אם מדובר בסוג עבריינות קשה של בן אדם לחבירו, פגיעה באנשים וברכושם. צריך להתבונן היטב שהדבר לא משפיע על המידות של הבחור, כיון שבדרך כלל, זה כן משפיע. אם מדובר על מקרי פשיעה של צוארון לבן, זה פחות משפיע על המידות של הבחור. כדאי לבדוק היטב, אם יש מקרי גירושים רבים במשפחה של הבחור. אם לא, כנראה סוג הפשיעה הזה אינו חודר לתא המשפחתי.
באופן כללי, מצד הדין של כיבוד הורים, כשאין לבחור יראת שמים, מחויבת לשמוע בקולם. ואם יש לו יראת שמים, ורק הסגנון לא מתאים להם, אינה מחויבת לשמוע בקולם.
ומ"מ כדאי לשקול את העצות של ההורים בכובד ראש. כיון שההורים עברו הרבה בחיים ויש להם "טביעת עין". וכן חפצים בטובת ילדם.
העצה במקרה המדובר היא "למשוך" עוד זמן ולראות איך הדברים יתפתחו. כדאי לומר להורים, שמתחתנים עם החתן ולא עם המשפחה שלו. הורים שחיתנו הרבה ילדים, יודעים שלאחר החתונה, כמעט אין קשר בין ההורים של שני הצדדים (אמנם גם משפחה טובה זה דבר חשוב, אך לא העיקר). לכן לסיכום, לא כדאי למהר להחליט שזה לא השידוך, אלא להמשיך עוד זמן מה. ואם לבסוף נשאר המצב כמו שהוא, אם הבחור הוא בעל מידות טובות זה שיקול שגובר על סגנון המשפחה של הבחור.
וכפי שכתבנו לעיל שעם ישראל יצא מהאבות הקדושים, אף שלא גדלו בסביבה כל כך חיובית. שהרי תרח היה עובד עבודה זרה, ולבסוף יצא ממנו אברהם אבינו. וליצחק אבינו, היה אח ערבי, ישמעאל. והסכים להתחתן עם רבקה אמנו למרות שלבן הארמי היה אחיה. וכן יצא ממנה יעקב אבינו אף שרוב האחים יוצאים על אחי האם. ואחיו עשו, היה בעל עברות שעבר על ג' עברות ביום פטירת יצחק אבינו. ולמרות שלבן הארמי היה רמאי גדול, יעקב אבינו התחתן עם בנותיו, לאה ורחל אמנו. ולמרות שהוריו של משה רבינו, היו גרושים (לשם שמים) עם כל זאת גידלו משה רבינו, האיש העניו מכל אדם. וכן הנחיל לנו את התורה למרות שהיה כבד פה וכבד לשון. וכן למרות שרות היתה גיורת, יצא ממנה נעים זמירות ישראל, דוד המלך.



אין חיוב מדין כיבוד הורים לשמוע בעצת ההורים, כ"כ בספר הליכות עולם (ח"ח פר' שופטים סי"ד) עי"ש שהאריך בזה. ומ"מ אין חכם כבעל נסיון, ולהורים ישנה טביעת עין, ולכן כדאי לשקול את עצתם.